Лятото е близо и искате да влезете в най-добрата си форма ? Има как да го направите, стига да изберете най-подходящия хранителен режим и да го спазвате стриктно. Ето информация за най-популярните диети за бързо отслабване. 

Кето диета

Искате ли да знаете как да отслабнете за 7 дни или по-малко? Една от възможностите е да опитате кетогенната диета. Кетогенната диета е диета с изключително ниско съдържание на въглехидрати, при която драстично намалявате или напълно премахвате количеството глюкоза, което приемате. След като глюкозата бъде елиминирана от тялото и няма налични въглехидрати, които да използва за енергия, тялото ще се обърне към складирана мазнина, вместо това, което ще ви постави в метаболитно състояние, наречено хранителна кетоза.

Плюсове от спазване на кето режим:

Много проучвания показват, че вероятно ще загубите доста от излишните килограми, особено през първите няколко седмици и месеци. Когато ядем храни със захар и въглехидрати, телата ни отделят инсулин, „хормонът за съхранение на мазнини“. Той изпраща сигнал до клетките ви да съхраняват възможно най-много енергия под формата на гликоген - т.е. мазнини. Чрез драстично намаляване на приема на въглехидрати тялото ни отделя по-малко инсулин. По-малкото инсулин в кръвта ни означава, че гликогенът се използва от телата ни като енергия, а не се съхранява - и когато това снабдяване свърши, след това се превръща в мазнини.

С тази диета може да намалите риска от диабет, неврологични проблеми, метаболитен синдром и други здравословни проблеми. Когато преминете към диета с ниско съдържание на въглехидрати, естествено приемате много по-малко захар и нишесте. Диетите с високо съдържание на рафинирани въглехидрати могат да увеличат риска от диабет, сърдечни заболявания и затлъстяване, което означава, че кето диетата може да бъде защитна срещу тези състояния.

Тъй като в идеалния случай ще замените зърнените храни и другите въглехидрати с храни, богати на протеини и здравословни мазнини, ще бъдете по-сити и по-малко гладни. Мазнините и протеините са известни със своя засищащ ефект, докато намаляването на приема на инсулин помага да се изключи грелинът, „хормонът на глада“.

Като всяка диета и кето режима има своите минуси:

Намаляването или пълното елиминиране на въглехидратите може да доведе до липса на енергия и чувство на умора, което не е точно мотивацията, от която се нуждаете, за да ходите във фитнес залата. 

Ако сте особено активни - например, тренирате за маратон или увеличавате интензивността на тренировките - диетата с ниско съдържание на въглехидрати може да не ви осигури издръжливостта, от която се нуждаете, за да продължите.

Кето диетата може да се почувства ограничаваща за някои и да затрудни храненето навън или общуването.

Прочетете: 9 ХРАНИ, КОИТО ЩЕ ВИ ПОМОГНАТ ДА ОТСЛАБНЕТЕ

Диети с ниско съдържание на въглехидрати

Ако търсите как да отслабнете бързо за около две седмици, но не искате да преминете напълно към кето режим, тогава диета с ниско съдържание на въглехидрати е добър вариант. Диетата с ниско съдържание на въглехидрати е диета, която ограничава въглехидратните храни – като храни с добавена захар, зърнени храни, нишестени зеленчуци и плодове – и набляга на храни с високо съдържание на протеини и мазнини.

Съществуват различни видове нисковъглехидратни диети, една от които е диета с високо съдържание на протеини. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати обикновено са или с много високо съдържание на мазнини или с високо съдържание на протеини. Ако решите да следвате диета с високо съдържание на протеини, което може да се счита за диетата на Аткинс, вашата диета ще бъде грубо разпределена като 30 до 35 процента калории от протеини, 20 процента или по-малко от въглехидрати и около 45 до 50 процента от мазнини. При всяко хранене ще трябва да включите 1-2 порции протеин с размер на дланта, като риба или месо.

Плюсове от спазване на диета с ниско съдържание на въглехидрати:

  • Няма нужда да броите калории или да гладувате. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати са склонни да засищат поради високото си съдържание на протеини и мазнини, което означава намален глад.
  • Този тип диета може да подобри здравните маркери като нива на кръвна захар, неврологично здраве, хормонален баланс и други.
  • Храненето с ниско съдържание на въглехидрати означава да се съсредоточите върху елиминирането на основните източници на добавена захар и въглехидрати - особено от захарни закуски, подсладени напитки, рафинирани зърнени храни и евентуално бобови растения и конвенционални млечни продукти.

Какви минуси има този хранителен режим за отслабване:

  • Въглехидратите се крият на неочаквани места, като плодове, бобови растения и пълнозърнести храни като киноа. Напълното им изхвърляне от диетата ви може да означава пропускане на основни витамини и минерали.
  • Диетите с ниско съдържание на въглехидрати могат да увеличат симптоми като умора, запек, мозъчна мъгла и раздразнителност при някои хора, плюс хормонални проблеми при някои жени. Тези странични ефекти обикновено се изчистват в рамките на 1-2 седмици, въпреки че някои хора в крайна сметка ще се почувстват по-добре, като ядат по-умерена диета с въглехидрати.
  • Яденето на много протеини от животински продукти поражда екологични и етични опасения, тъй като тези храни струват много енергия и ресурси за производство в сравнение с повечето растителни храни.

Веган диета

Въпреки че има различни разновидности на вегетарианска и веганска диета, повечето вегетарианци избягват да ядат месо, включително морски дарове и домашни птици. Какво ядат веганите? Е, те правят крачка напред, консумират веган храни и избягват всички продукти, които идват от животни, включително млечни продукти и яйца.

Ако предпочитате да сте предимно на растителна диета, но не искате да откажете напълно всички животински продукти, това също е добър вариант. Просто сменяйте месо, риба и т.н. за чисти протеини като бобови растения, леща, киноа и други. Има много начини да получите протеин, без да консумирате твърде много храни от животински произход, като ядки, семена, боб, древни зърнени храни или растителни протеинови прахове.

Плюсове от спазване на веган диета:

  • Ще следвате растителна диета, която е естествено с ниско съдържание на мазнини и високо съдържание на фибри.
  • Няма нужда да броите калории, когато хапвате маруля.
  • Вегетарианските диети са свързани с по-ниско кръвно налягане и холестерол.

Какви минуси има веган диетата за отслабване:

  • Простото елиминиране на животински продукти не гарантира, че ще ядете здравословни, питателни храни. Висококачествените животински меса осигуряват хранителни ползи, които е трудно да се възпроизведат естествено. Веганите трябва да се пазят от сериозни хранителни дефицити и да приемат хранителни добавки.

Средиземноморска диета

Хората, които спазват традиционна средиземноморска диета, знаят как да отслабнат естествено, без да стигат до крайности. Те се наслаждават на пресни плодове и зеленчуци, приемат мазнини като зехтин и ядат висококачествени домашни птици и морски дарове.

Какви са положителните страни на тази диета:

  • Тъй като тази диета се фокусира върху храни, открити в природата, ще ядете много малко преработени или сладки храни. По-вероятно е да хапнете ядки, отколкото бисквитки.
  • Изобилието от храни, богати на здравословни мазнини, помага за намаляване на риска от сърдечни заболявания.
  • Ще се наслаждавате на разнообразна и вкусна храна, дори ще можете да си позволите чаша вино.

Минусите на средиземноморската диета

  • Лесно е да се прекали.
  • Трябва да следите колко и какво ядете, тъй като прекаляване с мазнините може да доведе до напълняване. 

Прочете: ЗДРАВОСЛОВНА СРЕДИЗЕМНОМОРСКА ЛЯТНА ДИЕТА

Био магазин Bio-market.bg предлага голямо разнообразие от храни, подходящи за всеки хранителен режим. Изберете от над 5000 различни артикула.