Лято е! Време за плаж, плуване, студени коктейли, забавление с приятели.... и много слънце. За съжаление, дори ако сте се намазали със слънцезащитния крем, UV лъчите могат да се промъкнат и да ви оставят с болезнено, сърбящо червено изгаряне.

Въпреки че знаем, че разумното излагане на слънце е от съществено значение за нашето здраве, твърде печене може да доведе до вредно слънчево изгаряне или слънчево отравяне, което може да увеличи риска от рак на кожата и преждевременни бръчки.

Ако след дълъг летен ден сте прекарали твърде много време на открито под горещото слънце, за щастие има много естествени средства за слънчево изгаряне, които наистина работят.

Какво е слънчево изгаряне?

Стандартна дефиниция това е възпаление на кожата, причинено от прекомерно излагане на ултравиолетово лъчение, особено от слънчева светлина. Продължителността му трае няколко дни в зависимост от степента.  Слънчевото изгаряне се получава, когато слънцето или друг източник на ултравиолетова светлина удари тялото и надвишава това, което кожата ви може да понесе. Това кара кожата ви да отделя меланин, неговия защитен пигмент.

Ето няколко интересни факта:

  • Човек със светла кожа може да получи изгаряне за по-малко от 15 минути по време на интензивно обедно слънце.
  • Може да отнеме часове, докато тъмнокожият човек изгори при същия вид излагане на слънце.
  • Интересното е, че процесът започва да настъпва преди дори да е видим с просто око. Първите ефекти може да не се проявят в продължение на няколко часа. Развиването на мехури може да отнеме часове до дни. Може да отнеме цели 24 часа, за да се появят симптомити и да почувствате парене. 

Причини

Ако прекарвате твърде много време на слънце без дрехи или слънцезащитен крем, това може да причини увреждане или тен. Какво кара някои хора да изгарят, докато други са по-склонни да получат слънчев тен? Зависи от нивото на пигмент, наречен меланин в кожата. Хората с по-светла кожа имат по-малко меланин, докато хората с по-тъмна кожа имат повече.

Превръщат ли се слънчевите изгаряния в тен? Понякога - да. Въпреки това, никога не трябва да допускате слънчево изгаряне и да се надявате да получите тен в крайна сметка, защото увреждате кожата си!

Симптомите, които ще ви покажат, че сте изгорял:

  • Розовина или зачервяване на кожата
  • Кожа, която е топла или гореща на допир
  • Болка и чувствителност
  • Сърбеж 
  • Подуване
  • Малки пълни с течност мехури, които могат да се спукат
  • Главоболие, треска, гадене и умора (ако имате тежко слънчево изгаряне)
  • Обрив 

Конвенционално лечение

  • Вземайте хладни вани или душове често, за да намалите болката. Когато приключите, оставете малко количество вода върху кожата и след това нанесете овлажнител, за да помогнете за улавянето на водата в кожата ви.
  • Алое вера и соята са полезни съставки, които трябва да търсите в конвенционалния крем за след изгаряне.
  • Използвайте конвенционални болкоуспокояващи като аспирин или ибупрофен за намаляване на отока, зачервяване и дискомфорта.
  • Пийте допълнително вода, за да предотвратите дехидратация. 
  • Ако кожата ви се образува мехури, това означава, че имате слънчево изгаряне от втора степен. Оставете мехурите на мира (с други думи, не ги пукайте и не ги натискайте!), защото те помагат на кожата ви да заздравее и предпазват от инфекция.

Колко време отнема заздравяването на кожата ви? Симптомите обикновено започват около 4 часа след излагане на слънце, влошават се за 24-36 часа и отзвучават за 3-5 дни.

Натурално лечение на слънчевото изгаряне

Как да накарате изгореното да изчезне бързо? Ако вашето слънчево изгаряне не е сериозно, използването на домашни средства може бързо и последователно да помогне за бързото подобряване на ситуацията.

1. Храни, които има всеки в своя дом:

  • Доказано е, че овесените ядки облекчават сърбежа на сухата кожа и намаляват възпалението, докато изгарянията заздравяват. Насладете се на лечебните му ефекти, като пасирате сухи овесени ядки в блендер или кухненски робот, докато стане фино смлян и гладък прах. Напълнете ваната с топла (не гореща!) вода, добавете чаша овесени ядки и прекарайте известно време там.
  • Прясното мляко също може да помогне за намаляване на болката и топлината на кожата. Можете да направите студен компрес, като потопите кърпа в охладено мляко и я сложите директно върху засегнатите места или като добавите около чаша студено мляко към хладна вана и се накиснете. Уверете се, че имате пълномаслено мляко, за да можете да се възползвате от полезното съдържание на естествени мазнини.
  • Черният чай не е просто вкусен за пиене, той също така е чудесен за намаляване на зачервяването и ускоряване на процеса на възстановяване. В канче накиснете няколко пакетчета черен чай. Оставете, докато водата стане много черна. След това използвайте кърпа, за да го нанесете върху засегнатите зони и не изплаквайте. Таниновата киселина в чая, която му придава тъмния цвят, облекчава топлината и осигурява така необходимото облекчение.
  • Киселото мляко съдържа пробиотици и млечна киселина, които го правят отличен избор за намаляване на зачервяванията и успокояване на кожата. Изберете пълномаслено, обикновено кисело мляко и го нанесете нежно върху изгорените от слънцето зони. Оставете да престои около 10 минути и след това изплакнете под душа.
  • Царевичното нишесте може да намали болезненото триене, което се появява, когато възпалената ви кожа се залепва за чаршафите през нощта. Поръсването на царевично нишесте върху чаршафите ще намали триенето и ще създаде бариера между кожата ви и чаршафите. Това ще осигури по-добър сън през болезнените нощи. 

2. Алое Вера и кокосово масло

Когато сте в разгара на вашето естествено лечение, тялото ви отчаяно се нуждае от влага. Прилагането на овлажнители като чисто кокосово масло и гел от алое вера наистина може да помогне за подобряване на изгарянето. Алое вера е толкова полезно, че е задължително при слънчево изгаряне. 

3. Хидратиращи храни

Има много естествени локални средства за слънчево изгаряне, но ако искате да знаете как да се отървете от него бързо, не забравяйте и вътрешна помощ. Страхотна идея е да се „овлажнявате“ отвътре навън, като ядете храни с високо съдържание на вода.

Похапвайте плодове като портокали и дини, които са с високо съдържание на витамин С и насърчават заздравяването. Всъщност дините са около 92 процента вода. Също така пийте много вода и напитки, богати на електролити, като кокосова вода. Докато се лекувате, избягвайте алкохола и сладките храни, които могат да увеличат възпалението и да забавят процеса на облекчаване.

4. Ябълков оцет

Знаете ли, че можете да използвате ябълков оцет против изгаряне? Може да не миришете страхотно, но вероятно ще се почувствате много по-добре, когато включите ябълков оцет в лечението си. Добавете чаша оцет към хладна вана заедно с ¼ чаша кокосово масло и няколко капки етерично масло от лавандула. Можете също да направите разтвор 1:1 от оцет и вода в бутилка с пулверизатор или да потопите кърпа в разтвора и да намажете засегнатите области.

5. Етерични масла

  • Маслото от мента е естествен аналгетик или болкоуспокояващо. Освен това помага за успокояване на изгорените зони, като осигурява усещане за охлаждане. Бонус: тъй като маслото от мента е ефективно и при облекчаване на главоболие, то може да помогне при главоболието след излагане на слънце, от което страдат някои хора.
  • Лавандуловото масло е друго етерично масло, което се използва при такъв тип лечение. Може да помогне за намаляване на зачервяването и болезненото парене. Със своите антиоксидантни, болкоуспокояващи и противовъзпалителни свойства, той е идеалният избор за ускоряване на заздравяването, позволявайки на тялото ви да се възстанови по-бързо.

Как да предотвратим болезнения слънчев загар

  • Стремете се да сте на сянка между 10:00 и 16:00 часа. когато слънчевите лъчи са най-силни.
  • Нанесете естествен слънцезащитен крем върху цялата открита кожа (и се уверете, че вашият слънцезащитен крем не е с изтекъл срок на годност или с нисък защитен фактор).
  • Слагайте допълнително слънцезащитен крем на всеки 40 до 80 минути или по-рано, ако се е отмил от плуване или изпотяване.
  • Носете дрехи и шапки, за да предпазите кожата.
  • Носете слънчеви очила, които блокират както UVA, така и UVB лъчите.
  • Останете хидратирани с безалкохолни течности, особено вода.
  • Приемайте храни и хранителни добавки с високо съдържание на: Витамин С и Е: Витамин С може да се намери в цитрусови плодове, чушки, гуава и броколи, докато много ядки като бадеми и слънчогледови семки са чудесни източници на витамин Е. Бета-каротин: Храни като моркови, тиква и сладки картофи са богати на бета-каротин. Ликопен: Вкусните летни храни като домати и диня са с високо съдържание на ликопен. Рибено масло: Болезненото изгаряне може да бъде намалена от диетично рибено масло, богато на омега-3 мастни киселини.

В магазин за био храни bio-market.bg ще намерите голямо разнообразие от био козметика и естествени лечебни средства. При нас има над 5000 различни артикула, които са идеални за вашия здравословен начин на живот през всеки сезон.