Всяка година се появяват нови и модерни суперхрани, които да откриете. Тази година, 2021, не е по-различна. Предвиждам, че ще станем свидетели на по-голяма информираност за храните, които могат да подпомогнат имунното здраве. Тъй като през 2021 г. продължаваме да се сблъскваме с пандемията от COVID-19, може би ще станем свидетели на пренасочване на вниманието към укрепване на здравето и храненето вкъщи. Ще се обърнем към онлайн ресурсите, за да намерим най-здравословните храни и уникални съставки, които да ни помогнат да бъдем най-здрави.

15 НАЙ-ДОБРИ СУПЕРХРАНИ ПРЕЗ 2021 Г.

Ето кои са храните, чиято популярност според моите прогнози ще продължи да нараства през тази година.

ЧЕРЕН БЪЗ

Черният бъз е старо, добре доказано растение, което често можете да намерите под формата на сироп, чийто етикет твърди, че подкрепя имунитета. Поради тази причина мнозина посягат към сиропа от черен бъз по време на сезона на настинките и грипа. Уникалното през тази година обаче е, че повече хора вероятно ще започнат да се опитват да си приготвят сами сироп от черен бъз в домашни условия и ще търсят сушени плодове от черен бъз за домашната си рецепта. Тази година правим много неща от вкъщи и мнозина ще проявят творчество в кухнята, особено когато става въпрос за здравето на имунната система.

КОРЕН ОТ БЯЛА РУЖА (ЗЕФИР)

Друга популярна съставка за домашни рецепти за сезона на настинките и грипа често включва корен от зефир. Коренът от зефир е по-известен като съставка за успокояване на гърлото. Той е изследван при проучвания върху хора и е показал обещаващи резултати за успокояване на сухата кашлица. Коренът от зефир може да бъде закупен в цял, изсушен вид и да се използва за приготвяне на чай или сироп.

ГЪБИ

В момента се изследват различни видове гъби за потенциала им да стимулират имунното здраве. Някои сортове, като например гъбите шийтаке, смръчкула и кладница, натурално съдържат малко количество витамин D, което рядко се среща в храната. Можете да намерите тези гъби под формата на чай, течна тинктура, капсули или изсушени под формата на прах. Освен това гъбите могат да се включат като част от балансирана диета. Една предупредителна бележка е, че гъбите могат да съдържат по-високи нива на тежки метали, особено в концентрираните им форми.

ДЖИНДЖИФИЛ

Мнозина познават джинджифила заради неговия изразителен и пикантен привкус в рецептите. Можете да намерите корена от джинджифил под много форми (освен пресен разбира се), като например изсушена смес за чай, капсули на хранителни добавки, бонбони или масло от джинджифил. Въпреки това сокът от джинджифил е най-обещаващият продукт за подпомагане на имунната система. Той може да се намери изключително трудно под формата на 100% сок, така че може да се наложи да си приготвите собствен или да го закупите онлайн.

ЕХИНАЦЕЯ

Ехинацеята (подобна на растението маргаритка) се среща най-често под формата на чай и в някои добавки, обозначени като имуностимуланти. Това е друга суперхрана, която е популярна за имунитета през последното десетилетие. През 2021 г. ще видим как ехинацеята ще стане още по-разпространена в широко разнообразие от форми: в капки за кашлица, в цяла суха форма, в мед, в продукти за лична хигиена и др.

КОНОПЕНО СЕМЕ

Конопеното семе може да се завърне тази година, тъй като продължаваме да търсим алтернативни варианти за растителни протеини. Белените конопени семена (конопени сърца) съдържат около 10 грама протеини в порция от 3 супени лъжици. Това е приятен източник на протеини върху салата или като междинно хранене с пресен плод. Алтернативно можете да добавите семената в смути за източник на протеини, здравословни мазнини и хранителни вещества! И за завършек, конопените семена съдържат около 3 mg цинк на унция, което ги прави отличен източник на цинк за поддържане на имунната система.

ЛЕЩА

Лещата е бобово растение, което е източник на протеини и отличен източник на фибри. Тя е силно търсена, особено от хората, които следват растително-базирани диети. Може да се закупи консервирана, в супа, изсушена за приготвяне на рецепти, като чипс или под популярната форма на паста. Пастата от леща става все по-известна храна през 2021 г., тъй като съдържа по-малко въглехидрати в сравнение с традиционната пшенична паста и повече хранителни вещества като протеини, фибри, витамини и минерали.

ЛУКУМА

Всяка година ставаме свидетели на това как нов подсладител става популярен. Предвиждам, че тропическият плод лукума ще бъде новата модерна опция за естествен подсладител с по-ниско съдържание на захар. В наши дни можете да намерите лукума под формата на изсушен прах, който можете да използвате вместо захар. Тя обаче е само около 13% от сладостта на трапезната захар (прахът от лукума съдържа около 2 грама захар на супена лъжица). Така че, ако използвате лукума за готвене, може да се наложи да коригирате рецептата си по необходимия начин. Друг забавен начин за използване на лукума на прах е да поръсите с нея обикновено кисело мляко, овесени ядки или да я смесите в смути за лек намек за сладост.

МАСЛИНОВО МАСЛО

Миналата година Средиземноморската диета отново беше класирана като една от най-добрите диети за оптимално здраве. Това върна обратно вниманието към зехтина като част от здравословното и балансирано хранене. През 2021 г. продължаваме да търсим тези здравословни източници на мазнини, тъй като започваме да се отдалечаваме от наситените мазнини, които бяха модерни и през 2020 г. заради кето диетата. Зехтинът е суперхрана заради високото си съдържание на мононенаситени мазнини.

КОНСЕРВИРАНА СЬОМГА 

Може би ще попитате: консервирана сьомга, наистина ли?! Да, повечето консервирана сьомга се добива от по-устойчива дива сьомга и съдържа малко повече витамини и минерали, тъй като в храната се съдържат следи от костите на сьомгата. Това може да не звучи привлекателно, но удобството и вкусът са неоспорими. Най-добрият начин за приготвяне на консервирана сьомга е да се направят "кюфтенца" или "питки" от сьомга с малко масло от авокадо, майонеза, лимон и подправки. Можете да ги сготвите леко на котлона и да се насладите на ястие, изпълнено със здравословни мазнини, много витамини,  минерали и протеини. 

МАСЛО ОТ ЧЕРЕН ДРОБ НА ТРЕСКА

Маслото от черен дроб на треска е суперхрана от около 200 години насам заради естествените си източници на витамин А, витамин D, витамин Е и омега-3 мастни киселини. Традиционните рибни масла не съдържат допълнителните ползи от мастноразтворимите витамини, които се съдържат в маслото от черен дроб на треска. Тъй като светът се насочва към търсене на по-естествени източници на витамин D и други хранителни вещества, подпомагащи имунната система, може да видим нарастване на популярността на този продукт. През 2021 г. разполагаме с някои невероятни възможности за такива хранителни добавки, които се предлагат под формата на ароматизирани капсули и много по-привлекателни плодови течни вкусове. Това не е маслото от черен дроб на треска от XIX век! Това са подобрени по отношение на вкуса и качеството масла от 2021 г. 

КОЛАГЕНОВИ ПЕПТИДИ 

През 2021 г. може да видим, че терминът "пептид" се използва по-често за описание на колагенови пептиди. Пептидът е група аминокиселини, използващи се за създаване на белтъчна молекула. Пептидите звучат така, сякаш имат лечебна сила и може да се превърнат по-скоро в модна суперхрана през 2021 г. Въпреки това трябва да помним, че пептидите просто изграждат протеинови молекули. Най-често пептидите се продават като колагенови пептиди на прах. 

Някои изследвания показват, че колагенът може да поддържа увеличаването на колагена в дермата на кожата, което е привлекателно за тези, които търсят продукти против стареене. Допълнителни проучвания показват, че повишеният прием на колаген води до подобряване на телесната композиция и мускулната сила. Тези колагенови протеини на прах са приятна протеинова добавка към коктейли, напитки и рецепти. 

КАСАВА (МАНИОКА)

Касавата, известна още като юка, е кореноплоден зеленчук, който често се суши и прави на прах, за да се използва като "брашно" или в безглутенови пакетирани хранителни продукти. Тъй като маниоката може да осигури по-желирана текстура при печене, тя често е подходяща за пазара на безглутенови продукти. Касавата също така е много желана за различните диетични тенденции, тъй като е кореноплоден зеленчук, а не зърно. Често се срещат продукти от манока като чипс, безглутенови питки и брашно за използване в рецепти.

Касавата е добър източник на някои витамини от група В (фолат и тиамин), както е и отличен източник на витамин С. Това я превръща във въглехидратна суперхрана, тъй като натурално съдържа още няколко витамини и минерали в сравнение с рафинираните или преработени зърнени храни. 

РИГАН 

Билките и подправките стават все по-популярни през 2021 г. и започваме да научаваме за ползите за здравето, които билките осигуряват извън вкусовата им добавка към рецептите. Риганът се използва от векове за различни медицински цели. Всъщност изследванията разкриват, че риганът може да има антимикробни свойства. Въпреки че риганът съдържа антиоксиданти, са необходими още изследвания, за да се определи дали той може да осигури ползи за здравето на сърцето,  противовъзпалителна подкрепа или дори да поддържа нивата на кръвната захар. 

АКАЙ БЕРИ 

Акай е популярен от няколко години насам. Въпреки това не виждам тази популярна суперхрана да изчезне през 2021 г. Акай бери има един от най-високите показатели за капацитет на поглъщане на кислородни радикали (ORAC) - приблизително три пъти по-висок от този на боровинките. ORAC е начин за измерване на антиоксидантната активност. Акай е известен с многобройните си антиоксидантни свойства, които могат да подпомогнат здравословния възпалителен отговор на имунна система и стареене,  както и да предложат подкрепа на сърдечно-съдовата система и отстраняването на свободните радикали. 

Можете да намерите акай под формата на капсули, течност или под формата на прах, който лесно да добавяте към рецепти и смутита. Понякога можете да намерите акай и в раздела за замразени храни в местния магазин за хранителни стоки. В кафенетата се приготвят  и "смути купички" с акай бери, като се използват замразени плодове или сок. 

ПРОЯВЯВАЙТЕ ПРЕДПАЗЛИВОСТ С МОДЕРНИТЕ СУПЕРХРАНИ

Когато използвате суперхрана под формата на добавка, не забравяйте, че това може да са концентрирани и изменени форми на естествената храна. Моля, посъветвайте се с Вашия лекар, преди да започнете приема нова добавка или хранителен режим. Вероятно са необходими повече изследвания на тези различни суперхрани, за да се определи доколко те са ефективни в подкрепата на нашето здраве. Въпреки това много от споменатите суперхрани могат да се консумират като част от балансирана диета под формата на цели храни. Винаги помнете, че консумирането на цели, непреработени хранителни продукти в рамките на пълноценна диета е по-безопасен и здравословен начин за постигане на оптимално здраве. И за финал, може би този списък с тенденциите при суперхраните ще ви помогне да предизвикате някои нови и креативни идеи за храна в кухнята си.


Търсене

Категории