„Справедлив“ - често използвана дума напоследък - какво всъщност означава?

В контекста на Fair Trade / справедлива търговия  / са установени няколко различни термина:

„Fair Trade“ този термин обикновено описва честната размяна на стоки. Това включва въпроси като правата на работниците, митата и субсидиите и най -вече справедливото отношение към бизнес партньорите и производителите.

„Fair Trade“ този термин обхваща цялото движение за справедлива търговия, също и организациите и компаниите, които носят друг вид лоялно лого, както и тези, които нямат сертификат, но спазват принципите на честната търговия. Важно е, че те спазват основните критерии за справедлива търговия, като реформирането на конвенционалния световен пазар и овластяването на производителите.

„Fairtrade“: обозначава дейностите на организацията Fairtrade International (FLO, национални организации Fairtrade, маркетингови организации на Fairtrade и мрежи на производители на Fairtrade. Fairtrade е система, която идентифицира и сертифицира продукти и дистрибутори, които отговарят на стандартите на Fairtrade на FLO (Fairtrade International Международни).

И какво означава Fairtrade?

Основният акцент на Fairtrade са хората, които живеят в условията на крайна бедност поради системно социално неравенство, често в страни около екватора. Целта е да се подкрепят дребните производители и работници и да се засили тяхната позиция на международния пазар. Само продуктите, които отговарят на изискванията на международните стандарти за Fairtrade, се снабдяват с печата на Fairtrade. 

Някои важни стандарти са следните:

  • Работниците, комбайнерите и производителите получават гарантирана минимална работна заплата. Това допринася за подобряване на техните условия на живот и труд по устойчив начин.
  • Производителите имат гаранцията, че могат да продават продуктите си на справедливи цени.
  • Цените на Fairtrade трябва да покриват минимум производствените разходи и да позволяват на производителите да живеят над прага на бедността.

Вредните практики, задължителният труд, дискриминацията и експлоататорският детски труд са забранени.

Групите производители получават премия за Fairtrade, чрез която могат да финансират и изпълняват социални проекти като строителство, образование, медицинско обслужване и др.

Производителите могат по-лесно да планират бъдещето благодарение на дългосрочните търговски отношения.

Производителите на Fairtrade се възползват и от превръщането в биологично земеделие, тъй като се доплаща за биологично отглеждана продукция. Екологичните стандарти намаляват използването на пестициди и химикали и забраняват генетично модифицираните култури.

Fairtrade насърчава по -голямо равенство в международната търговия чрез диалог, прозрачност и взаимно уважение.

Потребителите допринасят чрез покупката си към по -справедливи търговски среди и по този начин за преодоляване на бедността, както и на икономическите неравенства.

Целта е да се допринесе за по -отговорно потребление и чрез това да се бори с бедността. 

Fairtrade означава етични действия и търговия, устойчивост и прозрачност, изграждайки мост между производителите и потребителите. Хората, които купуват продукти на Fairtrade, допринасят директно чрез покупката си за устойчиво подобряване на дребните фермери и техните семейства. Понастоящем 1,3 милиона дребни фермери и работници в над 70 държави печелят от Fairtrade.

Защо някои продукти са етикетирани като „справедливо търгувани“, без да носят печата на Fairtrade?

Някои организации отдавна водят кампания за справедлива търговия. Много от тези организации са създадени много преди сертификатите на Fairtrade дори да съществуват.

Fairtrade или „справедливо търгуван“ не е защитен термин. Много производители твърдят, че техните продукти се търгуват справедливо, в такива случаи е важно да се попита на какво се основава това твърдение и да се изисква валидиране.

Какво представлява организацията Fair Label?

Fairtrade International, кратко FLO, е чадърната организация на националните организации Fairtrade. Асоциацията е основана през 1997 г. в Бон, Германия, с цел да обедини много различни етикети и стандарти за честна търговия. FLO се състои от два клона:

FLO e.V. разработва условията и принципите, които трябва да бъдат спазени, за да се получи сертификат за справедлива търговия

FLO - CERT (FLO сертифициране) контролира спазването на тези принципи. Важно е да се гарантира, че значението на думата „справедлив“ не е просто маркетингова претенция, а всъщност превежда нейното истинско значение там, където се използва етикетът.

Днес международната система Fairtrade се състои от три мрежи производители, 25 национални организации Fairtrade, FLO e.V. и FLO-CERT. Организациите на Fairtrade разпределят печата в съответните страни. В Германия например асоциацията TransFair. В Швейцария фондацията Max Havelaar, а в Австрия се осъществява от Fairtrade Austria. Мрежите на производителите представляват много различни групи производители в Латинска Америка, Африка и Азия (CLAC: Coordinado ra Latinoamericana y del Caribe de Comercio Justo, AFN: Африканска мрежа за справедлива търговия и NAP: Мрежа от азиатски производители).

Какво точно прави Fairtrade?

Стандартите на Fairtrade се прилагат за всички производители и работници на Fairtrade. Търговците и компаниите, които етикетират продуктите си с печата на Fairtrade, трябва да спазват стандартите на Fairtrade. Същото важи и за другите участници в производствената верига, като внос, износ и лицензополучатели. Fairtrade International работи ръка за ръка с производителите, за да отговори на изискванията за постигане на сертификацията на Fairtrade и за създаване на нови шансове на пазара за фермери и кооперации.

Какви са стандартите на Fairtrade?

Икономическите и социалните аспекти са стълбовете на стандартите на Fairtrade. Те създават правилата на Fairtrade. Всички производители и търговци трябва да спазват стандартите, само тогава техните продукти могат да бъдат етикетирани с печата на Fairtrade.

Стандартите са разработени, за да променят качеството на живот на дребните фермери и работници в плантациите, живеещи под границата на крайната бедност, към по-добро. Разработването на стандарти се извършва от Департамента по стандарти на Fairtrade International. Те са разработени заедно с производители, дистрибутори и експерти. Стандартите на Fairtrade се състоят от основни показатели и така наречените показатели за развитие. Основните изисквания трябва да бъдат изпълнени от всяка група производители, за да получат сертификат Fairtrade. След първоначалното сертифициране производителите трябва да отговарят и на изискванията за развитие. Те са по-обширни и имат, наред с другото, целта да подобрят организацията и условията на труд на производителите, но и да приложат дългосрочни мерки за опазване на околната среда.

Търсене