Знаете ли, че вегетарианските диети съществуват още от 700 г. пр.н.е.?

Тази статия разглежда приликите и разликите между тези две диети.

Какво представлява вегетарианската диета?

Според Вегетарианското общество вегетарианец е човек, който не яде месо, птици, дивеч, риба, черупчести или животински примеси в храната си.

Вегетарианските диети съдържат различни нива на плодове, зеленчуци, зърнени храни, варива, ядки и семена. Включването на млечни продукти и яйца зависи от вида на диетата, която спазвате.

Най-често срещаните видове вегетарианци включват:

  • Лакто-ово вегетарианци: Вегетарианци, които избягват всякаква животинска плът, но консумират млечни и яйчни продукти.
  • Лакто вегетарианци: Вегетарианци, които избягват животинска плът и яйца, но консумират млечни продукти.
  • Ово вегетарианци: Вегетарианци, които избягват всички животински продукти с изключение на яйца.
  • Вегани: Вегетарианци, които избягват всички животински продукти и такива, които са произлезли от животни.

Тези, които не ядат месо или птици, но консумират риба, се считат за пескатарианци, докато вегетарианците на непълно работно време често се наричат флекситарианци.

Въпреки че понякога се считат за вегетарианци, пескатарианците и флекситарианците ядат животинска плът. Следователно те технически не попадат в определението за вегетарианство.

Какво е веганска диета?

Веганската диета може да се разглежда като най-строгата форма на вегетарианство.

Понастоящем веганството се определя от Веганското общество като начин на живот, който се опитва да изключи максимално всички форми на експлоатация на животни и жестокост.

Това включва експлоатация за храна и всякакви други цели.

Следователно веганската диета изключва не само животинска плът, но и млечни продукти, яйца и животински съставки. Това са: желатин, мед, кармин, пепсин, шеллак, албумин, суроватка, казеин и някои форми на витамин D3.

Вегетарианците и веганите често избягват да ядат животински продукти по подобни причини. Например както веганите, така и вегетарианците могат да изключат месото от диетата си по здравословни или екологични причини.

Веганите обаче също така избират да избягват всички странични животински продукти, защото вярват, че това има най-голямо влияние върху тяхното здраве и околната среда.

По отношение на етиката вегетарианците са против убиването на животни за храна, но считат за приемливо да се консумират странични животински продукти като мляко и яйца, стига животните да се държат в адекватни условия.

От друга страна, веганите вярват, че животните имат право да бъдат свободни от човешка употреба, било то за храна, облекло, наука или забавление.

По този начин те се стремят да изключат всички странични животински продукти, независимо от условията, при които животните се отглеждат или настаняват.

Желанието да се избегнат всички форми на експлоатация на животни е причината веганите да се откажат от млечни продукти и яйца - продукти, които много вегетарианци нямат проблем да консумират.

Изследванията показват, че вегетарианската и веганската диета са с ниско съдържание на наситени мазнини и холестерол.

Те също така са склонни да съдържат големи количества витамини, минерали, фибри и здравословни растителни съединения .

Нещо повече, и двете диети съдържат голямо количество храни, богати на хранителни вещества. Те могат да включват плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, ядки, семена и соеви продукти .

От друга страна, лошо планираната вегетарианска и веганска диета може да доведе до нисък прием на някои хранителни вещества, особено желязо, калций, цинк и витамин D.

И двете диети също съдържат ограничени количества витамин В12 и дълговерижни омега-3 мастни киселини, въпреки че нивата на тези хранителни вещества обикновено са по-ниски при веганите, отколкото вегетарианците.

Кое е по-здравословно?

Недостатъчният прием на хранителни вещества като омега-3 мастни киселини, калций и витамини D и B12 може да повлияе отрицателно на различни аспекти на здравето, включително психическото и физическото здраве .

Както вегетарианците, така и веганите могат да имат по-нисък прием на тези хранителни вещества. Проучванията обаче показват, че вегетарианците са склонни да консумират малко повече калций и витамин В12, отколкото веганите.

Може да се наложи да се консумират обогатени храни и добавки, особено за хранителни вещества като желязо, калций, омега-3 и витамини D и B12.

Вегетарианците и веганите трябва силно да обмислят да анализират ежедневния си прием на хранителни вещества, да измерват нивата на хранителните си вещества в кръвта и да приемат добавки по съответния начин.

Малкото проучвания, директно сравняващи вегетарианските и веганските диети, съобщават, че веганите могат да имат малко по-малък риск от развитие на диабет тип 2, сърдечни заболявания и различни видове рак, отколкото вегетарианците.

В допълнение, веганите са склонни да имат по-нисък индекс на телесна маса (ИТМ) от вегетарианците и изглежда напълняват с напредване на възрастта.

Вегетарианците и веганите могат да избягват консумацията на животински продукти по подобни причини, но го правят в различна степен.

Съществуват няколко типа вегетарианци и веганите са в най-строгия край на вегетарианския спектър.

И двата вида диета могат да се считат за безопасни за всички етапи от живота, но веган диетите дори могат да предложат допълнителни ползи за здравето.

Важно е обаче както за вегетарианците, така и за веганите да планират добре диетата си, за да избегнат здравословни проблеми в дългосрочен план.

Търсене

Категории